Gå til hovedinnhold

Albertine og andre "gledespiker"...

Christian Kroghs kjente maleri "Albertine på politilegens venteværelse" fra 1886-87. Orginalen er over to meter høy og tre meter bred. Albertine står nærmest politimannen i landsens klær. De som har praktisert en stund - de såkalte "offentlige fruentimmer" har råd til å være litt penere i tøyet.


I Norge er det forbudt å kjøpe sex og å drive hallikvirksomhet, men sexsalg er fortsatt lovlig. Åpenlyst, og delvis aggressivt salg av sex på Oslos paradegate, Karl Johan, har fått mange til å mene at også salg burde være forbudt. Andre, derimot, er overbevist om at det uansett vil være umulig å komme "verdens eldste yrke" til livs.

Kristianias hovedpolitistasjon i Møllergata 19 var et av stedene der det ble utført ukentlige helseskjekker av prostituerte.  De som jobbet i bordellene ble sjekket to ganger i uken.


Problemstillingen er ikke ny. Da Christian Krogh utgav romanen "Albertine" 20. desember 1886, ble den beslaglagt av politiet, etter ordre fra justisministeren, dagen etter utgivelsen. Dette fordi den satte søkelys på et ubehagelig faktum; den offentlige prostitusjonen i Kristiania. Alle former for prostitusjon var egentlig forbudt på Kroghs tid (etter en lov av 1842), men det fantes et prostitusjonsvesen som var kontrollert og regulert av politiet, som fikk prostitusjonen til å fremstå som halvveis lovlig. Mange protesterte mot beslagleggelsen og Verdens Gang skrev bl.a. at boken var beslaglagt "ikke for å beskytte dyd og sedelighet, men for å beskytte udydige og usedelige embetsmenn". Saken mot Krogh ble ført i byretten for lukkede dører 10. mars 1887, og Krogh ble idømt en bot på 200 kroner samt saksomkostninger på 100 kroner. Dommen ble anket til høyesterett som opprettholdt dommen og ila ham 100 kroner i bot og 50 kroner i saksomkostninger.

Justisminister Aimar Sørenssen i Johan Sverdrups Venstreregjering stod bak beslagleggelsen av Christian Krogs roman "Albertine".

 
I sin forsvarstale snakker Christian Krogh om ytringsfriheten og sier blant annet:

 "Hva betyder de da, højstværdige Herrer - de Ord i Grundlovens § 100: Trykkefrihed bør finde Sted? Betyder de, at det som er mig likegyldigt, eller som ikke har grebet mig noe større - det har jeg Lov til at fortælle, men at det, som har grebet mig mest, det som grebet meg slig, at det har været istand til at omkalfatre hele mit Indre, og git mig et helt nyt Syn på Livet, det maa jeg holde indestængt herinde, selv om jeg skulde kvæles ved det. Jeg maa skrive hvad jeg vil, men bare ikke det, som ligger mest paa Hjerte".


 Målet med prostitusjonsvesenet var å regulere prostitusjonen og den hissige spredningen av kjønnssykdommer som fulgte med (spesielt syfilis og gonorè). Som Albertine, måtte "offentlige fruentimmene" inn til jevnlig kontroll hos politilegen på ulike steder i byen. Var de friske fikk de fortsette som før.Var de syke, ble de innlagt til behandling.  I 1850 skal det ha vært 17 bordeller i hovedstaden. I 1879 var man nede i åtte. Bordellene hadde også skjenkebevilling, og var de eneste stedene der man fikk servert øl etter midnatt.




Vika i Oslo, der rådhuset ligger i dag. Her lå bordeller på 1800-tallet. (Maleri av Axel Stephansen fra 1920.)


Det Christian Krogh reagerte på var dobbeltmoralen som kom til syne ved at prostitusjonen på den ene siden var ulovlig, og på den andre siden ble opprettholdt og "legalisert" gjennom kontroll og begrensning av de prostituerters liv. Det var en rådende holdning at man trengte bordellene for at menn skulle kunne få utløp for sine lyster, før de ble gift. For å unngå at en vel ansett herre skulle oppleve pinlige situasjoner, arm i arm med sin kone, ble de prostituerte forvist fra bl.a. fra Karl Johan, visse tider av døgnet. De ble også bosatt i bestemte deler av byen.


Det gamle Kristiania.  


Dette pågikk frem til 1882 da Jusitsdepartementet bestemte at bordellene skulle lukkes og visitasjonen av de prostituerte overføres til Sundhetsvesenet. Dette fordi man mente at det ukentlige oppmøtet hos politilegen hadde en fordervende virkning på dem som ble undersøkt. Målet var ogå å fjerne lovlighetsstemplet politiet hadde gitt geskjeften.


Da, som nå, var det ofte sosial nød som lå til grunn for jentenes valg om å prostituere seg. Kristiania var i rask vekst, og Norge var i endring, fra å være et utpreget jordbrukssamfunn, til å bli et bysamfunn. Folk trakk inn til byene og fabrikkene, og da særlig til Kristiania. I 1801 hadde byen knapt 9000 innbyggere. I år 1900 var tallet 229.101! Den unge hovedstaden hadde, forståelig nok, ikke redelig arbeid til alle som trengte det, og noen endte som Albertine.

Jentene kom fra hele landet, fra Kristiansand og Grimstad og helt opp til Finnmark, og mange var også fra Kristiania, viser de gamle protokollene til Det Statistiske Centralbyrået. De prostituerte var ikke utelukkende fra arbeiderklassen, men i hovedsak var fattigdom og mangel på arbeid en årsak til at de begynte å trekke på gaten.




Ikke særlig dristig etter vår tids målestokk, men den gang etterlot posituren liten tvil om hva slags yrkesgruppe man hadde med å gjøre. (foto fra Statsarkivet).



Den økonomiske gevinsten kan også ha vært et viktig moment for noen. En prostituert som bodde for seg selv kunne tjene 60-100 kroner uka i 1870. En bordellpike tjente bare 20 kroner i uka, men hadde til gjengjeld fri kost og losji. Det høres umiddelbart ikke så mye ut, men en bordellpike satt med dette igjen med like mye på en èn måned, som en vanlig tjenestejente fikk på et helt år.





Maleren Christian Krogh kom selv fra overklassen, men i naturlistisk stil skildret han fattigdom og håpløshet med penn og pensel. Hans roman om Albertine ble raskt beslaglagt av politiet.


Albertines skjebne, slik den skildres av Cristian Krogh, er imidlertid ingen historie om velstand og et et valg  om god innkomst. Albertine er en fattig sypike som har forsøkt å leve et anstendig liv, men etter en venninnekveld på byen der hun dopes ned og voldtas av en politibetjent, blir hun innkalt til kontroll hos politilegen. Å stå der sammen med de erfarne prostituerte, og måtte gå stegene opp til den skremmende undersøkelsesstolen fratar henne all verdighet, og fører henne - som så mange andre fattigjenter - ut i prostitusjonen.



En moderne Albertine..? Filmen Lilja 4-ever skildrer den  tragiske skjebnen til en ung jente fra Baltikum som ender som prostituert i Sverige. En hjerteskjærende film av Lukas Moodysson, basert på en sann historie.





Kilder: nasjonalmuseet.no, forskning.no, snl.no, ba.no.










Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

En nasjonalromantisk fantasi...

Det nærmer seg 17. mai. Høytid for ull, sølv og broderier. Nordlandsbunaden blir stadig kåret til Norges fineste, og det ble den også i år! Den er absolutt ganske dekorativ,  men ikke la deg lure til å tro at det var slik kystkvinnene i nord valset rundt på 1700-tallet og tidlig 1800-tall. Som de aller fleste bunader er den en mer eller mindre ren konstruksjon, og et barn av den nasjonalromantiske epoken som fulgte i forlengelsen av 1814 og grunnlovsdannelsen . Bunadene var i utgangspunktet protest mot svenskene og ble brukt til å demonstrere for nasjonal selvstendighet. Hardangerbunaden var lenge regnet som nasjonalbunaden. Den ble ofte brukt av de som danset folkevisedans; et fenomen norskforkjemperen Hulda Garborg hadde blåst liv i etter å ha latt seg inspirere av den lys levende folkevisedansen på Færøyene (i Norge var tradisjonen døende). Hulda gikk i bresjen for å konstruere bunader basert på lokale folkedrakttradisjoner, men siden alt skulle være hundre prosent ekte nor

Fem religioner i en fei!

Til de fem største verdensreligionene regnes gjerne jødedom, kristendom,  islam, hinduisme og buddhisme. De tre første er nære slektninger med samme opphav. De to andre har også et nært slektskapsforhold, men er likevel mer ulike enn man kan få inntrykk av. H induisme Lakshmi - gudinnen for helse, rikdom, lykke,  og hustruen til guden Vishnu. H induismen er regnet som den eldste av de store verdensreligionene. Den oppstod i India ca. 4-5000 år f. Kr, og har ingen kjent religionsstifter. G udssynet er po lyteistisk ; de har flere guder. De viktigste er Brahma (skaperguden) Vishnu (opprettholderen) og Shiva (ødeleggeren). De fleste hinduer tilber enten Vishnu eller Shiva som sin hovedgud, men noen er også shaktitilhengere, som betyr at de tilber gudinner. V erdenssynet er syklisk : Hinduene tror at verden skapes, går under og oppstår på nytt med vel fire millioner års mellomrom. M ennesketsynet er dualistisk, man skiller mellom kropp og sjel, og mener at alt levende har en

Så lite grønn var min barndoms by...

  Malmbyen Narvik er på kols- og astmatoppen. Nå må E6 i tunell gjennom Narvik prioriteres i Nasjonal transportplan! Før valgkampen 2015 skrev jeg et avisinnlegg til fylkets aviser med overskriften «En grønnere by er en hyggeligere by» Lite visste jeg da om hvor lite grønn byen i mitt hjerte i virkeligheten er… Det er rart hva man venner seg til og dermed anser som normalt. Bor man i Narvik trenger man egentlig ikke reise ut. Verden kommer hit. Alle trailere fra Europa på vei nordover dundrer gjennom sentrumsgaten vår. Alle bilene, bobilene og motorsyklene. Og i havna ligger skip fra hele verden i påvente av at malmforsyninger, fraktet hit fra Sverige, innhyllet i en rustrød sky av støv, skal fylle jernbuken, slik at de kan ankre opp og sette fart mot hjemlige farvann. Narvik er et knutepunkt, men det koster å være midtpunkt. Det koster mer enn vi trodde. Da vi omsider fikk satt opp en støvmåler kom fakta på bordet. Til tider skyhøye nivåer av støv.

Sikhismen - en ukjent verdensreligion

Sikhismens siste levende guru - Guru (lærer) Gorbhind Singh (fotokilde: fineartamerica.com) De blir ofte tatt for å være muslimer, men det er de turbankledte som oftest ikke. De tilhører sikhismen - en stor, men forholdsvis ukjent verdensreligion. At så få vet noe om dem er egentlig urettferdig, for det finnes ca. 5000 sikher i Norge - og omkring 23 millioner på verdensbasis. Det gjør det til den femte største av verdensreligionene. Punjab (gult område) ligger nord i India mot grensen til Pakistan. Her oppstod sikhismen på 1400-tallet,  og her bor ca. 60% av Indias 19 millioner sikher. (Pakistan ble utskilt fra India i 1947 og eksisterte således ikke på den tiden). (Fotokilde: mapsofindia.com).  Sikhismen oppstod på 1400-tallet i Punjab-provinsen i Nord-India, da det regjerte et anstrengt forhold mellom hinduer og muslimer. Mogulene, muslimske herskere, styrte landet og det oppstod et ønske om å finne en vei som var hevet over stridighetene. Det fikk representanter fra

Cora Sandel - på flukt mot frihet!

     Å ikke være redd.  Å komme til et punkt der en ikke lenger er redd for noe. Da Sara Fabricius, forfatteren Cora Sandel, mot slutten av sitt liv, ble bedt om å oppsummere, var det dette hun formulerte som et slags livsmål. På den ene siden kan man si at hun selv var fryktløs i sine valg. På den andre siden valgte hun nok av og til som hun gjorde i frykt for noe annet. Det var for eksempel redselen for å bli giftet bort til "hvem som helst", kombinert med trangen til å utvikle sitt talent som førte den unge Sara bort fra trygge omgivelser i hjembyen Tromsø, til en høyst usikker bohemtilværelse i Paris.  Sara hadde en seiglivet drøm om å bli malerinne, noe hun også ble, men langt fra så vellykket som hun håpet, og langt fra så suksessrik som hun skulle bli da hun la ned penselen, til fordel for pennen. Også i det valget var frykt, eller i alle fall engstelse, en av drivkreftene. Sara stående bak sin far Jens, med moren Marga, brødrene Jens og Henry og papegøyen

Dyrevennlig strikk:)

Da jeg gikk på ungdomsskolen strikket vi hele tiden. Fanagensere og Mariusgensere, luer, votter og hansker. Tradisjonsrike mønstre og pusete akrylgensere i rosa, gult og lyseblått. Så ble det umoderne. Lenge. Inntil nå. Nå later det til at alle strikker hele tiden. Mønstre og ideer deles på nett og over kafèbordet, og pinnene går som trommestikker i de tusen hjem! Ull er blitt moderne, og alle vet at ull kommer fra sau. Så langt så godt. Men hvordan ulla produseres og hvor  den kommer fra, er faktisk ikke likegyldig, dersom du samtidig er opptatt av dyrevelferd. Søte sauer på Hauklandstrand,  på Vestvågøy i Lofoten (eget foto). Svært mye ull som selges i Norge ( også av norske produsenter) er fra Australia eller iblandet ull fra Australia, fordi det er billig. Australske ullprodusenter utfører såkalt mulesing.  De skjærer to kjøttstykker fra baken til lammene for å forhindre at fluelarver slår seg ned her og ødelegger ulla. Problemet er at dette utføres uten bedøvelse, noe som s

Mad men - sett med vår tids øyne

 For noen år siden slukte jeg en serie med tittelen Mad Men . Den beskriver miljøet blant menn og kvinner i et reklamebyrå på Madison Avenue på 1960-tallet. Den har altså ingenting med gale menn å gjøre, slik tittelen kan antyde,  men mengden alkohol og sigaretter de tyller i seg er vanvittig, særlig sett i lys av myndighetenes nyeste kostholdsråd som anbefaler  nordmenn å være totalavholdne . Tobakk ble satt i skammekroken allerede da "røykeloven" kom i 2004, men det skjedde ikke uten motstand. Mad Men tar opp flere tidstypiske tema, men er kanskje først og fremst en stilstudie fra 60-tallet. Don Draper og hans kumpaner får sigaretter og whisky til å se elegant ut. Og det viste seg å være skummelt. I følge The Telegraph økte salget av sigarettmerket Lucky Strike med ti milliarder pakker fra det året programmet startet til 2012,  noe som fikk  antirøyk-aktivister til å rase. Det hører til historien at Don Drapers storrøykende kone, Betty, dør av lungekreft sent i serien,

Brennesle - en nyttig banditt!

Du skal ikke skue planten på bladene. Den kan nok se allminnelig ut, men den er svært verdifull. Den vokser der den selv vil og brenner deg hvis du tar på den. Ikke spesielt sjarmerende, men ikke la deg skremme! Ugress er egentlig bare benevnelsen på vekster som vokser vilt og villig og ikke i pene, lydige rabatter. Det betyr derimot ikke at de ikke kan være nyttige, sunne og, i noen tilfeller, rene medisinen! Med barndommens "brenneslestikk" i friskt minne, var jeg svært forsiktig (trodde jeg) første gang jeg skulle tørke brennesler til avkok. Jeg la dem i kjøleskapet og lot dem ligge der lenge nok til at jeg mente futten måtte ha forlatt dem. Den gang ei! Med friskt mot tok jeg tak rundt neslebunten og følelsen kan vel best beskrives som å ta i et strømgjerde. Da gav jeg opp - de vant! Siden den gang har jeg kjøpt brennesle på helsekostbutikken. For brennesle må jeg ha. Klosterurter tilbyr sertifiserte urte-teer, og mange av dem er økologiske. Hvorfor?