Malmbyen Narvik er på kols- og astmatoppen. Nå må E6 i tunell gjennom Narvik prioriteres i Nasjonal transportplan! |
Før valgkampen 2015 skrev jeg et avisinnlegg til fylkets aviser med overskriften «En grønnere by er en hyggeligere by»
Lite visste jeg
da om hvor lite grønn byen i mitt hjerte i virkeligheten er… Det er rart hva
man venner seg til og dermed anser som normalt. Bor man i Narvik trenger man
egentlig ikke reise ut. Verden kommer hit. Alle trailere fra Europa på vei
nordover dundrer gjennom sentrumsgaten vår. Alle bilene, bobilene og
motorsyklene. Og i havna ligger skip fra hele verden i påvente av at
malmforsyninger, fraktet hit fra Sverige, innhyllet i en rustrød sky av støv,
skal fylle jernbuken, slik at de kan ankre opp og sette fart mot hjemlige
farvann. Narvik er et knutepunkt, men det koster å være midtpunkt.
Det koster mer enn
vi trodde.
Da vi omsider fikk satt opp en støvmåler kom fakta på
bordet. Til tider skyhøye nivåer av støv. Så store at de er skadelige for folk
med luftveislidelser som astma (som meg) og kols. Og de som ikke allerede har det,
kan kanskje forvente å få det, hvis støvbelastningen vedvarer.
Samtidig tenker
jeg tilbake på mine ni år som journalist i Ofotens Tidende. Jeg husker at jeg
ved et par anledninger var på pressekonferanse på Bromsgård (Narviks "kongsgård" - det føltes mer som en audiens!)
med prominente svenske LKAB-topper som glatt og (litt for) kjapt avviste alle
spørsmål om støvplager forbundet med utlasting av malm. Det var i den tiden vi
bøyde hodet i blyg ærbødighet for slike ledere. Vi var jo så heldige som hadde
LKAB og NSB! Og var vi ikke bent frem stolte av malmdungene som lå åpent midt i
byen; som krydderpyramider på et arabisk marked?
Bromsgård aka "Narvik Kongsgård" (LKABs representasjonsbolig), (foto:Museum Nord) |
Det var før vi visste at vi lå på astma- og
kolstoppen, og før vi fullt ut forstod sammenhengen mellom støvete luft og
sykdom (det tok jo en stund før vi forstod sammenhengen mellom røyking og
lungekreft også). Og vi dro jo uansett på hytta i helga. Det var og er nok
ganske lurt, sett på bakgrunn av det vi nå vet. Og vi beklager oss over
kjøpesentre, at ikke folk ferdes i gate 1 og 2 lengre. Nei, det kan vi også
være glade for. Takke seg til lufta på byens to AMFI-er når det «gover» som
verst i stadens paradegate.
Miljøpartiet De Grønne er et parti som nekter å plassere seg
på en akse fra rødt til blått. Vi holder på at skillet går mellom grønt og
grått. Jeg synes «tilfellet Narvik» illustrerer godt hvorfor. Miljøforurensing
og global oppvarming er av vår tids store utfordringer, og nettopp med
Narvik som eksempel kan man se hvor klar sammenhengen er mellom ren luft og
livskvalitet. Vi ser også at ønsket om vekst kan gå på bekostning av
livskvalitet, dersom forholdene ikke legges til rette. Det demonstrerer også
hvordan vi som enkeltindivider både kan hjelpe oss selv og andre gjennom de
valgene vi gjør:
Kjører vi fossilbil gjennom sentrum hver morgen og ettermiddag,
eller velger vi el-bil, el-sykkel, tråsykkel eller apostlenes hester?
Tungtrafikk har mesteparten av skylden for de problemene vi nå ser, men alle
monner drar, og vi bidrar alle sammen til lufta vi puster i, eller, eventuelt,
kveles av.
Gamle Narvik med malmdunger i sentrum - vår stolthet, men også vår elendighet... (foto: digitaltmuseum.no) |
På Vegvesenets nettside kan man lese:
«Narvik sentrum er
sterkt trafikkbelastet, og E6 gjennom byen er den mest ulykkesbelastede delen
av E6 i Nordland. I tillegg er godstransporten sterkt økende. Statens vegvesen
foreslår derfor å bygge en tunnel for å lede mye av trafikken utenom
sentrumskjernen, og gjøre om Kongens gate gjennom sentrum til en miljøgate».
Slik situasjonen er nå, er dette noe som haster.
Med dobbeltspor på Ofotbanen,
og enda mer trafikk på E6 gjennom Narvik, vil det være presserende. Alle
politiske partier later nå til å være enige om at dette er et tiltak som må gjennomføres,
selv om vi må bidra i form av «bompenger». Det koster uansett mer, i form
av liv og helse, å la det være.
For det later til å være enighet om dette nå:
«En grønnere
by er en hyggeligere by».
Og E6 i
tunell gjennom Narvik må prioriteres i Nasjonal transportplan. NUH!
Kommentarer
Legg inn en kommentar