Gå til hovedinnhold

En nasjonalromantisk fantasi...

Det nærmer seg 17. mai. Høytid for ull, sølv og broderier. Nordlandsbunaden blir stadig kåret til Norges fineste, og det ble den også i år! Den er absolutt ganske dekorativ,  men ikke la deg lure til å tro at det var slik kystkvinnene i nord valset rundt på 1700-tallet og tidlig 1800-tall. Som de aller fleste bunader er den en mer eller mindre ren konstruksjon, og et barn av den nasjonalromantiske epoken som fulgte i forlengelsen av 1814 og grunnlovsdannelsen.



Bunadene var i utgangspunktet protest mot svenskene og ble brukt til å demonstrere for nasjonal selvstendighet. Hardangerbunaden var lenge regnet som nasjonalbunaden. Den ble ofte brukt av de som danset folkevisedans; et fenomen norskforkjemperen Hulda Garborg hadde blåst liv i etter å ha latt seg inspirere av den lys levende folkevisedansen på Færøyene (i Norge var tradisjonen døende). Hulda gikk i bresjen for å konstruere bunader basert på lokale folkedrakttradisjoner, men siden alt skulle være hundre prosent ekte norsk i denne perioden, ble alt som smakte av import og utenlandsk innflytelse fjernet.

  

Ifølge drakthisorien brukte kvinner i Nord-Norge kjoler uten broderier på 1700/1800-tallet, i stedet supplerte de med slikeplagg til pynt. I boka "Moteløver og heimføinger av Åsa Elstad står det blant annet at "Fruentimmer brukte lue med svart silkeklede rundt, skjerf i halsen og bluse og kjole mest av kattun" (som er tettvevd bomullslerret). Jektefarten til Bergen (med fisk), gav rik tilgang til ulike finere stoffer og pynt, trolig også fra kontinentet.  Det skal vel ikke så mye fantasi til for å tenke seg at også utenlandske fiskeoppkjøpere brakte med seg varer og inspirasjon fra sine hjemtrakter.





Da bunadene ble laget ville man imidlertid ha bort alt det "fremmede": Vekk med silke og lette stoffer, frem med tung norskvevd ull! Bunadsmenmda i Hålogaland Ungdomslag var preget av disse tankene da de la frem forslaget til en Nordlandsbunad i 1928. 

Og akkurat det med ulla er et tveegget sverd for en veganer og dyrevenn som meg. Jeg bør ikke bruke ull i det hele tatt, men skal jeg gjøre det må den i alle fall ikke bidra til dyreplageri. Nordlandsbunaden lages i to typer stoff, men det vanligste er det man kaller "klede". Det er ullstoff med mye, eller bare importert merionoull. Dette er ull fra sauer som kan ha vært utsatt for mulesing, en metode der de skjærer to store kjøttstykker fra baken til sauen for at insekter og utøy ikke skal sette seg i foldene og ødlegge ulla. Dette skjer uten bedøvelse! Les mer om det her. Bruker man derimot stofftypen "toskaft" får man 100% ull fra norske kystsauer, og i Norge praktiserer man ikke mulesing. Toskaft er med andre ord et mye bedre valg, slik jeg ser det.

 

 




Fasongen på Nordlandsbunaden er hentet fra en brudedrakt fra Ravassåsen i Vefsn. Broderiene stammer fra ei løslomme og en bringeduk funnet på Røyten i Vefsn. Her nærmere omtalt i en post fra facebook:






Lua har fått form etter ei gammel svart silkelue, av den typen som ble brukt til kirkebruk.

Skjorta er i lin og har de samme broderiene som på stakken og vesten, men her ton i ton. Et ufordrende plagg som er vanskelig å stryke, og som likevel er like krøllete etter fem minutters bruk!



Sølvet er laget spesielt til denne bunaden av gullsmed Rørvik i Mosjøen.



Capet er i ullbrokade, formet etter den type dåpscape som var vanlig i gamle dager.



Nordlandsbunaden har alstå et visst ankerfeste i tidens klesskikk, men sammensetningen av delene, bruken av broderier på vest og stakk og fraværet av lettere stoffer, rimer nok ikke helt.  Basert på det man vet om drakthistorien her nord, er nok denne, Nord-Norges festdrakt, nærmere sannheten. Slik presenteres den av Husfliden i Tromsø:


"Etter grundige undersøkelser av Nord-Norske drakttradisjoner, har vi utarbeidet en festdrakt basert på mangfoldet i tradisjonene. Nord-Norge var kjent for handel med verden utenfor og noen ganger kom mannen hjem med “kjøpestoffer” fra det nære og fjerne utland.

Nord-Norges festdrakt kan derfor varieres i farger og mønster på både skjorte, forkle og silkeskjerf, alt etter hva hjertet behager eller hva mannen har tatt med hjem til deg <3"


Drakten har silkeskjorter i flere ulike farger, ulike forklær, silkjeskjerf, knappestøvler og cape. Det er også valgfritt hvilke søljer man vil bruke, siden det var slik folk gjorde det - brukte det fineste de hadde til fest og kirkebruk.




 Så - som på så mange andre områder er også draktskikken langs den nordnorske kysten preget av mangfold og kontakt med verden utenfor. Da har det vært mer stabilitet "i dalom". Den eneste drakten som aldri har vært ute av bruk, og som derfor gjenspeiler en faktisk drakttradisjon, er bunaden fra Valle i Setesdal. Det er sikkert ikke tilfeldig at det er den samme bygda som kan skilte med Norges eldste, mest uforandrede dialekt.

Tor Espen Helle,  tidligere deltager i TV2s "Jakten på kjærlighten" (Bonderomantikk) ikledt bunaden fra hjembygda Valle i Setesdal. Den har aldri vært ute av bruk, og er derfor en av svært få bunader/folkedrakter som ikke er konstruert (foto:TV2).


Konstruert eller ikke; Nordlandsbunaden er fin! Selv lar jeg den imidlertid henge, og ikler meg heller  en (kløfri og behagelig) festdrakt  i Damskkjol-stil, også kalt livkjole. Den fikk jeg sydd av ei systue på Vinstra i Gudbrandsdalen.



Siden min drakt er konstruert etter mitt ønske, med rosa silkeliv og svart stakk i viskose, så  ble jeg svært overrasket over å finne dette bildet fra Norsk Folkemuseums draktsamling. Denne livkjolen er fra Maihaugen (på Lillehammer). Samme farger og fasong som min.  Så da er dette en folkedrakt likevel, hvis man med det forstår en drakt med et levende forbilde i norsk historie:)



(Foto: Rana Blad / Marius Guttormsen og Jill-Mari Erichsen)


I kampen for lokalsykehusene ble "bunadgerilja" et nytt begrep i 2019. Bunaden ble igjen brukt som kampbekledning, slik den ble da vi ville frigjøre oss fra svenskene. Det er kraft i ull og damask!

Det kjente jeg på selv da koronaepedimien brøt løs i 2020. Nordlandsbunaden måtte frem fra skapet denne najsonaldagen, kløe fikk være kløe! 


Også i år ble det Nordlandsbunad! I alle fall frem til midt på dagen. Deretter festdrakt! Egentlig en perfekt løsning:)

 


Ha en fin 17. mai, uansett bekledning! Hurra:)



(Kilder: Bl.a. "Bunader og samiske folkedrakter" av Heidi Fossnes, Cappelen, "Moteløver og Heimføingar - Testkilar og samfunnsendringar i Øksnes og Astafjord 1750-1800", Orkana forlag,  snl.no, Aftenposten, Hufsliden.no/Norsk flid)


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Fem religioner i en fei!

Til de fem største verdensreligionene regnes gjerne jødedom, kristendom,  islam, hinduisme og buddhisme. De tre første er nære slektninger med samme opphav. De to andre har også et nært slektskapsforhold, men er likevel mer ulike enn man kan få inntrykk av. H induisme Lakshmi - gudinnen for helse, rikdom, lykke,  og hustruen til guden Vishnu. H induismen er regnet som den eldste av de store verdensreligionene. Den oppstod i India ca. 4-5000 år f. Kr, og har ingen kjent religionsstifter. G udssynet er po lyteistisk ; de har flere guder. De viktigste er Brahma (skaperguden) Vishnu (opprettholderen) og Shiva (ødeleggeren). De fleste hinduer tilber enten Vishnu eller Shiva som sin hovedgud, men noen er også shaktitilhengere, som betyr at de tilber gudinner. V erdenssynet er syklisk : Hinduene tror at verden skapes, går under og oppstår på nytt med vel fire millioner års mellomrom. M ennesketsynet er dualistisk, man skiller mellom kropp og sjel, og mener at alt levende har en

Så lite grønn var min barndoms by...

  Malmbyen Narvik er på kols- og astmatoppen. Nå må E6 i tunell gjennom Narvik prioriteres i Nasjonal transportplan! Før valgkampen 2015 skrev jeg et avisinnlegg til fylkets aviser med overskriften «En grønnere by er en hyggeligere by» Lite visste jeg da om hvor lite grønn byen i mitt hjerte i virkeligheten er… Det er rart hva man venner seg til og dermed anser som normalt. Bor man i Narvik trenger man egentlig ikke reise ut. Verden kommer hit. Alle trailere fra Europa på vei nordover dundrer gjennom sentrumsgaten vår. Alle bilene, bobilene og motorsyklene. Og i havna ligger skip fra hele verden i påvente av at malmforsyninger, fraktet hit fra Sverige, innhyllet i en rustrød sky av støv, skal fylle jernbuken, slik at de kan ankre opp og sette fart mot hjemlige farvann. Narvik er et knutepunkt, men det koster å være midtpunkt. Det koster mer enn vi trodde. Da vi omsider fikk satt opp en støvmåler kom fakta på bordet. Til tider skyhøye nivåer av støv.

Sikhismen - en ukjent verdensreligion

Sikhismens siste levende guru - Guru (lærer) Gorbhind Singh (fotokilde: fineartamerica.com) De blir ofte tatt for å være muslimer, men det er de turbankledte som oftest ikke. De tilhører sikhismen - en stor, men forholdsvis ukjent verdensreligion. At så få vet noe om dem er egentlig urettferdig, for det finnes ca. 5000 sikher i Norge - og omkring 23 millioner på verdensbasis. Det gjør det til den femte største av verdensreligionene. Punjab (gult område) ligger nord i India mot grensen til Pakistan. Her oppstod sikhismen på 1400-tallet,  og her bor ca. 60% av Indias 19 millioner sikher. (Pakistan ble utskilt fra India i 1947 og eksisterte således ikke på den tiden). (Fotokilde: mapsofindia.com).  Sikhismen oppstod på 1400-tallet i Punjab-provinsen i Nord-India, da det regjerte et anstrengt forhold mellom hinduer og muslimer. Mogulene, muslimske herskere, styrte landet og det oppstod et ønske om å finne en vei som var hevet over stridighetene. Det fikk representanter fra

Albertine og andre "gledespiker"...

Christian Kroghs kjente maleri "Albertine på politilegens venteværelse" fra 1886-87. Orginalen er over to meter høy og tre meter bred. Albertine står nærmest politimannen i landsens klær. De som har praktisert en stund - de såkalte "offentlige fruentimmer" har råd til å være litt penere i tøyet. I Norge er det forbudt å kjøpe sex og å drive hallikvirksomhet, men sexsalg er fortsatt lovlig. Åpenlyst, og delvis aggressivt salg av sex på Oslos paradegate, Karl Johan, har fått mange til å mene at også salg burde være forbudt. Andre, derimot, er overbevist om at det uansett vil være umulig å komme "verdens eldste yrke" til livs. Kristianias hovedpolitistasjon i Møllergata 19 var et av stedene der det ble utført ukentlige helseskjekker av prostituerte.  De som jobbet i bordellene ble sjekket to ganger i uken. Problemstillingen er ikke ny. Da Christian Krogh  utgav romanen  "Albertine"  20. desember 1886, ble den beslaglagt av politiet, et

Cora Sandel - på flukt mot frihet!

     Å ikke være redd.  Å komme til et punkt der en ikke lenger er redd for noe. Da Sara Fabricius, forfatteren Cora Sandel, mot slutten av sitt liv, ble bedt om å oppsummere, var det dette hun formulerte som et slags livsmål. På den ene siden kan man si at hun selv var fryktløs i sine valg. På den andre siden valgte hun nok av og til som hun gjorde i frykt for noe annet. Det var for eksempel redselen for å bli giftet bort til "hvem som helst", kombinert med trangen til å utvikle sitt talent som førte den unge Sara bort fra trygge omgivelser i hjembyen Tromsø, til en høyst usikker bohemtilværelse i Paris.  Sara hadde en seiglivet drøm om å bli malerinne, noe hun også ble, men langt fra så vellykket som hun håpet, og langt fra så suksessrik som hun skulle bli da hun la ned penselen, til fordel for pennen. Også i det valget var frykt, eller i alle fall engstelse, en av drivkreftene. Sara stående bak sin far Jens, med moren Marga, brødrene Jens og Henry og papegøyen

Dyrevennlig strikk:)

Da jeg gikk på ungdomsskolen strikket vi hele tiden. Fanagensere og Mariusgensere, luer, votter og hansker. Tradisjonsrike mønstre og pusete akrylgensere i rosa, gult og lyseblått. Så ble det umoderne. Lenge. Inntil nå. Nå later det til at alle strikker hele tiden. Mønstre og ideer deles på nett og over kafèbordet, og pinnene går som trommestikker i de tusen hjem! Ull er blitt moderne, og alle vet at ull kommer fra sau. Så langt så godt. Men hvordan ulla produseres og hvor  den kommer fra, er faktisk ikke likegyldig, dersom du samtidig er opptatt av dyrevelferd. Søte sauer på Hauklandstrand,  på Vestvågøy i Lofoten (eget foto). Svært mye ull som selges i Norge ( også av norske produsenter) er fra Australia eller iblandet ull fra Australia, fordi det er billig. Australske ullprodusenter utfører såkalt mulesing.  De skjærer to kjøttstykker fra baken til lammene for å forhindre at fluelarver slår seg ned her og ødelegger ulla. Problemet er at dette utføres uten bedøvelse, noe som s

Mad men - sett med vår tids øyne

 For noen år siden slukte jeg en serie med tittelen Mad Men . Den beskriver miljøet blant menn og kvinner i et reklamebyrå på Madison Avenue på 1960-tallet. Den har altså ingenting med gale menn å gjøre, slik tittelen kan antyde,  men mengden alkohol og sigaretter de tyller i seg er vanvittig, særlig sett i lys av myndighetenes nyeste kostholdsråd som anbefaler  nordmenn å være totalavholdne . Tobakk ble satt i skammekroken allerede da "røykeloven" kom i 2004, men det skjedde ikke uten motstand. Mad Men tar opp flere tidstypiske tema, men er kanskje først og fremst en stilstudie fra 60-tallet. Don Draper og hans kumpaner får sigaretter og whisky til å se elegant ut. Og det viste seg å være skummelt. I følge The Telegraph økte salget av sigarettmerket Lucky Strike med ti milliarder pakker fra det året programmet startet til 2012,  noe som fikk  antirøyk-aktivister til å rase. Det hører til historien at Don Drapers storrøykende kone, Betty, dør av lungekreft sent i serien,

Brennesle - en nyttig banditt!

Du skal ikke skue planten på bladene. Den kan nok se allminnelig ut, men den er svært verdifull. Den vokser der den selv vil og brenner deg hvis du tar på den. Ikke spesielt sjarmerende, men ikke la deg skremme! Ugress er egentlig bare benevnelsen på vekster som vokser vilt og villig og ikke i pene, lydige rabatter. Det betyr derimot ikke at de ikke kan være nyttige, sunne og, i noen tilfeller, rene medisinen! Med barndommens "brenneslestikk" i friskt minne, var jeg svært forsiktig (trodde jeg) første gang jeg skulle tørke brennesler til avkok. Jeg la dem i kjøleskapet og lot dem ligge der lenge nok til at jeg mente futten måtte ha forlatt dem. Den gang ei! Med friskt mot tok jeg tak rundt neslebunten og følelsen kan vel best beskrives som å ta i et strømgjerde. Da gav jeg opp - de vant! Siden den gang har jeg kjøpt brennesle på helsekostbutikken. For brennesle må jeg ha. Klosterurter tilbyr sertifiserte urte-teer, og mange av dem er økologiske. Hvorfor?