Gå til hovedinnhold

Hulda Garborg - frem for det norske!


 
 

 200-årsjubileet for den norske grunnloven av 17. mai 1814, bringer mang en fremstående mann frem i lyset. Grunnlovens far, Christian Magnus Falsen, Henrik Wergeland og Bjørnstjerne Bjørnson er bare noen av disse. I prosessen som fulgte etter at siste punktum var satt på Eidsvold var det imidlertid også mange viktige kvinner. Hulda Garborg, eller egentlig Karen Hulda, født Bergersen, var en av dem som bygde den nye, selvstendige nasjonen Norge. I dag er hun kanskje mest kjent for å ha konstruert den norske bunaden, men det var bare ett av hennes mange jern i ilden.



Fjorten år før Hulda ble født ble det kjente nasjonalromantiske maleriet "Brudeferd i Hardanger" malt av Hans Gude og Adolph Tidemand. Det satte an tonen for den tidsånden også Hulda skulle arbeide i.


 

Hulda så dagens lys på storgården Søre Såstad på Stange i Hedemark  i 1862, da nasjonen Norge allerede var i sitt 57. år. Faren var overrettssakførar Christian Frederik Bergersen (1829–73) og moren Marie Petrine Olsen (1835–88). Familien var velstående, men det gikk nedover da faren ble dømt for bedrageri. Han var i tillegg drikkfeldig og utro, og fikk barn med èn, kanskje to tjenestejenter.  Da Hulda var ett år gammel ble foreldrene skilt og lille Hulda flyttet på hybel med moren og sine to søstre. Moren forsøkte å livnære seg som sydame, men det var ikke så lett å få endene til å møtes. De to eldre søstrene Sophie og Martha måtte etter hvert flytte til sin far i Kristiania, og Hulda ble det eneste skilsmissebarnet på Hamar.


Gården Såstad på Stange. Det var her storgårdsdatteren Karen Hulda Bergersen ble født.



Da Hulda ble født blomstret nasjonalromantikken. Ideen om at hvert folk hadde en særegen folkesjel appellerte i kjølvannet av grunnlovsdannelsen , og resulterte i dyrking av alt som ble oppfattet som typisk norsk: Norsk natur med fjell og fjorder, norske bønder, folkedrakter, folkemusikk, sagn,  eventyr, feleslåtter og rosemaling.  Bjørnstjerne Bjørnsons tekst "Ja vi elsker dette landet" var allerede tre år gammel, og Richard Nordraak  hadde kanskje begynt å fundere på melodien som var ferdig i løpet av Huldas første leveår.




 
Bjørnstjerne Bjørnson (maleri av Peder Severin Krøyer, 1901).  Han skulle siden bli Huldas store helt i kampen for det norske.
( fotokilde: Nationaltheatret)


Hulda vokste opp i trange kår, men den lille familien hadde gode, velstående venner som holdt dem flytende og hindret dem i å havne på fattigkassa. Moren måtte kjempe for å få faren til å betale bidrag, men vant frem til slutt og kunne betale skolepenger for Hulda.


Sammen med sin mor fikk Hulda også kjennskap til den gryende folkehøgskolebevegelsen. Skolene var basert på ideene til Nikolai F.S. Grundtvik om å se hele mennesket og være et alternativ til latinskolens pugg.  Den aller første i landet, Sagatun, ble etablert ved  Hamar av Herman Anker og Olaus Arvesen i 1864.  Moren, Marie, ble leid inn for å hjelpe til med store fester og sy fine ballkjoler til fru Anker, og Hulda fikk være med.  Elevene hadde på seg folkedrakter ved festlige tilstelninger på skolen,  og her fikk Hulda se en kvinne i Hardangerdrakt for aller første gang. Det var det fineste hun hadde sett! Hulda ville også ha, og moren sydde en folkedraktinspirert kjole til henne. Et frø var sådd...


Huldas interesse for folkedrakter ble trolig vakt allerede i barndommen. Dette nasjonalromantiske bildet av Adolph Tidemand "Brudepyntning paa stabbueret" fra 1850-tallet, viser folkedrakter fra Hardanger. (fotokilde: Norske Folkelivsbilleder).


Litt senere fikk Hulda begynne på den nyoppstartede Gløersens Pikeskole i byen. Skolen var svært moderne  i sin pedagogikk. Den stod for en frilynt kristendom, og i tråd med tidsånden var den også opptatt av det nasjonale og skandinaviske. Her fikk Hulda utløp for mange av sine interesser for bl.a. skuespill og tegning, og hun fikk sitt første møte med Ivar Aasens ferske landsmål (nå nynorsk), som bygde på dialektene i norske bygder.


I 1876 avla Karen Hulda Bergersen middelskoleeksamen ved Vaterland skole i Stenersgata 15 i Kristiania.
(fotokilde: digitalmuseum.no)
 

Omkring 1875 forlot hun og moren Hamar med retning Kristiania og bydelen Fredensborg, og litt  senere Rosenborg. Hulda bestod opptaksprøven til betalingsklassen på Vaterland Skole med glans og tok middelskoleeksamen her, samme år som hun ble konfirmert i Vestre Aker kirke, og kunne tre inn i de voksnes rekker. Hun trivdes ikke så godt sammen med sin mor, som slet med humørsvingninger og bitterhet, og hadde lengtet etter å bli voksen og selvstendig. Nå var hun der. Nesten i alle fall. Hun begynte å lese hos skuespiller Andreas Isachsen som spilte ved Christiania Teater, men de store teaterrollene lot vente på seg, så hun måtte finne på noe annet. 17 år gammel ble hun butikkjomfru i manufakturforretningen til Brødrene Dobloug i Storgata. Her ble hun, gjennom arbeidsgiveren og Venstre-mannen Mikkel Dobloug,  innlemmet i Kristiania Arbeidersamfund, noe som skulle få stor betydning for hennes videre liv og utvikling.


Teaterdrømmen måtte vike til fordel for mange år som butikkjomfru hos Dobloug Manufaktur (fotokilde: Oslotype.com)



Bjørnstjerne Bjørnson, som satt i styret for Arbeidersamfundet, var radikal og kjempet hardt for et norsk flagg uten det svenske unionsmerket. Dobloug  manufaktur var en av de få som solgte rene, norske flagg, og Hulda lot seg rive med av den radikale ånden som rådet i omgivelsene. Bjørnson ble den store helten, og gjennom Arbeidersamfundet kom hun dessuten hun inn i en krets unge kvinner som blant annet leste avisen Fedraheimen, der var en viss Arne Gaborg redaktør...

Arne Garborg fotografert med studenterlue. (fotokilde: forfatternet.no)


Arne Garborg, opprinnelig odelsgutt fra Time på Jæren, kjempet for folkesuverenitet, fritenkeri og bygdekultur, og han skrev på landsmål. I 1883 gav han ut sin naturalistiske gjennombruddsroman "Bondestudentar" der vi følger bondegutten Daniel Brauts møte med byen og følelsen av rotløshet i hovedstaden Christiania. Hulda møtte han så vidt i 1885, et år  Hulda for øvrig følte seg ille til mote. Hun var engasjert i tidens politiske spørsmål, men følte ellers at livet stod i stampe, og alt gikk i ring. Hun måtte hjelpe moren sin økonomisk og ble derfor gående i jobben hos Dobloug, mens alle drømmene, bl.a om teatret, forble nettopp det; drømmer. Hun følte også kravet om å finne en mann og gifte seg.

Året etter, i 1886, mottok hun imidlertid et brev fra Paris, signert Arne Garborg. Han  var i gang med forberedelsene til sin nye roman "Mannfolk", og mente Hulda var den rette til å fortelle ham om hvordan kvinner innen handel og kontor, og sydamer, "bærer seg ad", i alle livets forhold. Hulda ble kanskje litt beæret over oppdraget, for noen få dager etterpå var svaret hennes underveis til Garborg.



Hardnakkede rykter om at Arne Garborg var forlovet med Kitty Kielland, gikk inn på Hulda. (fotokilde: artsmia.org)


Hulda var, som Arne, radikal. Hun var nihilist - en som avviste samfunnets normer, tilhenger av landsmål,  og politisk sett rød. Hun kastet sågar korsettet! De to vanket sammen i 1887. Bevarte brev avslører at han blant annet bad henne på konsert, mens hun bad ham på middag og frokost. De ranglet også sammen i Kristiania. Det gikk lenge rykter om at Arne Garborg var forlovet med malerinnen Kitty Kielland, søsteren til forfatteren Alexander Kielland. Kitty var en venninne av ham fra Paris-tiden, og økonomisk sett et godt parti, men Garborg  benektet forbindelsen. Ryktene gikk likevel inn på Hulda, og det ble ikke bedre av at  han offentlig snakket varmt om fri kjærlighet, noe som førte til at de konservative avisene omtalte ham som "smusspredikant" og "djevel". Hulda gikk rundt og smilte falskt og hadde det vondt.

På tross av dette fortsatte de å møtes, og Hulda ble gravid. Hva nå? Kitty Kielland, av alle, kom det ubemidlede  paret til unnsetning og lånte dem 1500 kroner til vielsen. De kalte henne etter dette bare "det gode mennesket". Etter vielsen, som skjedde borgerlig,  flyttet de til ei hytte i Kolbotn ved Savalen i Nord-Østerdalen, og i 1888 kom sønnen Arne Olaus Fjørtoft Garborg til verden.

Hulda og Arne Garborg hos fotograf August Haraldson i Christinaia. Etter bryllupet la de byen bak seg.


Ekteskapet med Arne var ikke helt enkelt. Han var en tenker og kunne være stum lange tider av gangen, noe som kunne gjøre Hulda desperat og vekke en vond ulykkes- og ensomhetsfølelse fra barndommen til live. Hun gråt og han kom i ubalanse. I lange uker måtte de være skilt fra hverandre fordi han måtte jobbe i Kristiania, og dette gjorde det ikke lettere. Hun visste at han da tilbrakte tid med Kitty Kielland, og selv om det ikke var noe mellom de to, syntes Hulda det var vanskelig.

Hulda Garborg og sønnen Arne Olaus (fotokilde:ableksikon.no)

Tross tunge tider, klarte Hulda etter hvert å utrette mye i nasjonens tjeneste. Ekteparet tilbrakte en vinter i Tyskland, fordi det var så kaldt i Østerdalen, og da kom de i kontakt med en avantgarde teatergruppe som inspirerte dem til å starte et privatteater. I 1911 la de ut på veien med "Det Norske Spellaget" som skulle danne grunnlag for Det norske teatret, et nynorskteater midt i Tigerstaden. I teatrets statutter står det at formålet er "å syne fram skodespel på norskt mål i bygd og by". Det gikk ikke upåaktet hen, der midt i riksmålsbastionen. Da teatret satte opp "Jeppe paa bjerget", på landsmål, holdt riksmålsgymnasiastene en voldsom pipekonsert. Det endte i regulære slagsmål og politiarrestasjoner. Men teatret overlevde, og lever fortsatt i beste velgående!


Biografi av Arnhild Skre.
 
Selv om Hulda var både forfatter, dramatiker, teaterdame og politisk aktiv (første kvinnelige formannskapsmedlem i Asker), blir hun i dag ofte sterkest assosiert med norske folkedrakter. I tråd med sitt norskengasjement drev hun med folkedans og startet på slutten av 1800 en leikarring i Kristiania. Hun oppfordret de som danset sammen med henne til å finne frem folkedrakter fra sitt område, og bruke dem i dansen. Arnhild Skre, forfatteren av biografien "Hulda Garborg, nasjonal strateg", forteller i et radiointervju at det på den tiden,  i stor grad,  var slik at alle kledde seg i Hardangerbunad, eller en forenklet utgave av denne. Det var denne som ble regnet som "nasjonaldrakt". Hulda fikk lokale draktskikker frem fra sine gjemmer, og la dermed grunnlaget for den bunad- og folkedraktrikdommen vi har i dag. 
 
Selv brukte Hulda sin egen versjon av festdrakten fra Gol i Hallingdal. Hun reformerte lokale draktskikker ved å fjerne utenlandsk pynt og fjas, og bruke kun norske materialer. Ikke alle var enige i disse forandringene. Klara Semb danset i Huldas leikarring og var også skuespiller i Det Norske Spellaget. Hun videreførte Huldas drakt- og dansearbeid, men fulgte en annen linje. Hun var opptatt av at draktene skulle beholdes slik de var til punkt og prikke, og ikke moderniseres, slik Hulda hadde gjort.
 
Klara Semb, som ung, i en østerdalsbunad.
 
Det var likevel Hulda som var pioneren. På flere viktige områder la hun grunnlaget for mye av det vi i dag regner som "norsk kultur" og "typisk norsk". For den betydelige innsatsen fikk hun i 1932 ridderkorset av 1. klasse av St. Olavs Orden.
 
Huda Garborg ble to år senere gravlagt ved siden av ektemannen på Knudaheio på Jæren.
 
 
Ekteparet Garborg har sitt gravsted på Knudaheio på Jæren, som var deres sommersted. (fotokilde: Jærmuseet.no)
 

 
 
Kilder: bl.andre: snl.no, "Hulda Garborg, nasjonal strateg" av Arnhild Skre, "Norges bunader og samiske folkedrakter" av Heidi Fossnes og "Norges Teaterhistorie"av Lise Lyche.

 

 
 
 
 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

En nasjonalromantisk fantasi...

Det nærmer seg 17. mai. Høytid for ull, sølv og broderier. Nordlandsbunaden blir stadig kåret til Norges fineste, og det ble den også i år! Den er absolutt ganske dekorativ,  men ikke la deg lure til å tro at det var slik kystkvinnene i nord valset rundt på 1700-tallet og tidlig 1800-tall. Som de aller fleste bunader er den en mer eller mindre ren konstruksjon, og et barn av den nasjonalromantiske epoken som fulgte i forlengelsen av 1814 og grunnlovsdannelsen . Bunadene var i utgangspunktet protest mot svenskene og ble brukt til å demonstrere for nasjonal selvstendighet. Hardangerbunaden var lenge regnet som nasjonalbunaden. Den ble ofte brukt av de som danset folkevisedans; et fenomen norskforkjemperen Hulda Garborg hadde blåst liv i etter å ha latt seg inspirere av den lys levende folkevisedansen på Færøyene (i Norge var tradisjonen døende). Hulda gikk i bresjen for å konstruere bunader basert på lokale folkedrakttradisjoner, men siden alt skulle være hundre prosent ekte nor

Fem religioner i en fei!

Til de fem største verdensreligionene regnes gjerne jødedom, kristendom,  islam, hinduisme og buddhisme. De tre første er nære slektninger med samme opphav. De to andre har også et nært slektskapsforhold, men er likevel mer ulike enn man kan få inntrykk av. H induisme Lakshmi - gudinnen for helse, rikdom, lykke,  og hustruen til guden Vishnu. H induismen er regnet som den eldste av de store verdensreligionene. Den oppstod i India ca. 4-5000 år f. Kr, og har ingen kjent religionsstifter. G udssynet er po lyteistisk ; de har flere guder. De viktigste er Brahma (skaperguden) Vishnu (opprettholderen) og Shiva (ødeleggeren). De fleste hinduer tilber enten Vishnu eller Shiva som sin hovedgud, men noen er også shaktitilhengere, som betyr at de tilber gudinner. V erdenssynet er syklisk : Hinduene tror at verden skapes, går under og oppstår på nytt med vel fire millioner års mellomrom. M ennesketsynet er dualistisk, man skiller mellom kropp og sjel, og mener at alt levende har en

Så lite grønn var min barndoms by...

  Malmbyen Narvik er på kols- og astmatoppen. Nå må E6 i tunell gjennom Narvik prioriteres i Nasjonal transportplan! Før valgkampen 2015 skrev jeg et avisinnlegg til fylkets aviser med overskriften «En grønnere by er en hyggeligere by» Lite visste jeg da om hvor lite grønn byen i mitt hjerte i virkeligheten er… Det er rart hva man venner seg til og dermed anser som normalt. Bor man i Narvik trenger man egentlig ikke reise ut. Verden kommer hit. Alle trailere fra Europa på vei nordover dundrer gjennom sentrumsgaten vår. Alle bilene, bobilene og motorsyklene. Og i havna ligger skip fra hele verden i påvente av at malmforsyninger, fraktet hit fra Sverige, innhyllet i en rustrød sky av støv, skal fylle jernbuken, slik at de kan ankre opp og sette fart mot hjemlige farvann. Narvik er et knutepunkt, men det koster å være midtpunkt. Det koster mer enn vi trodde. Da vi omsider fikk satt opp en støvmåler kom fakta på bordet. Til tider skyhøye nivåer av støv.

Sikhismen - en ukjent verdensreligion

Sikhismens siste levende guru - Guru (lærer) Gorbhind Singh (fotokilde: fineartamerica.com) De blir ofte tatt for å være muslimer, men det er de turbankledte som oftest ikke. De tilhører sikhismen - en stor, men forholdsvis ukjent verdensreligion. At så få vet noe om dem er egentlig urettferdig, for det finnes ca. 5000 sikher i Norge - og omkring 23 millioner på verdensbasis. Det gjør det til den femte største av verdensreligionene. Punjab (gult område) ligger nord i India mot grensen til Pakistan. Her oppstod sikhismen på 1400-tallet,  og her bor ca. 60% av Indias 19 millioner sikher. (Pakistan ble utskilt fra India i 1947 og eksisterte således ikke på den tiden). (Fotokilde: mapsofindia.com).  Sikhismen oppstod på 1400-tallet i Punjab-provinsen i Nord-India, da det regjerte et anstrengt forhold mellom hinduer og muslimer. Mogulene, muslimske herskere, styrte landet og det oppstod et ønske om å finne en vei som var hevet over stridighetene. Det fikk representanter fra

Albertine og andre "gledespiker"...

Christian Kroghs kjente maleri "Albertine på politilegens venteværelse" fra 1886-87. Orginalen er over to meter høy og tre meter bred. Albertine står nærmest politimannen i landsens klær. De som har praktisert en stund - de såkalte "offentlige fruentimmer" har råd til å være litt penere i tøyet. I Norge er det forbudt å kjøpe sex og å drive hallikvirksomhet, men sexsalg er fortsatt lovlig. Åpenlyst, og delvis aggressivt salg av sex på Oslos paradegate, Karl Johan, har fått mange til å mene at også salg burde være forbudt. Andre, derimot, er overbevist om at det uansett vil være umulig å komme "verdens eldste yrke" til livs. Kristianias hovedpolitistasjon i Møllergata 19 var et av stedene der det ble utført ukentlige helseskjekker av prostituerte.  De som jobbet i bordellene ble sjekket to ganger i uken. Problemstillingen er ikke ny. Da Christian Krogh  utgav romanen  "Albertine"  20. desember 1886, ble den beslaglagt av politiet, et

Cora Sandel - på flukt mot frihet!

     Å ikke være redd.  Å komme til et punkt der en ikke lenger er redd for noe. Da Sara Fabricius, forfatteren Cora Sandel, mot slutten av sitt liv, ble bedt om å oppsummere, var det dette hun formulerte som et slags livsmål. På den ene siden kan man si at hun selv var fryktløs i sine valg. På den andre siden valgte hun nok av og til som hun gjorde i frykt for noe annet. Det var for eksempel redselen for å bli giftet bort til "hvem som helst", kombinert med trangen til å utvikle sitt talent som førte den unge Sara bort fra trygge omgivelser i hjembyen Tromsø, til en høyst usikker bohemtilværelse i Paris.  Sara hadde en seiglivet drøm om å bli malerinne, noe hun også ble, men langt fra så vellykket som hun håpet, og langt fra så suksessrik som hun skulle bli da hun la ned penselen, til fordel for pennen. Også i det valget var frykt, eller i alle fall engstelse, en av drivkreftene. Sara stående bak sin far Jens, med moren Marga, brødrene Jens og Henry og papegøyen

Dyrevennlig strikk:)

Da jeg gikk på ungdomsskolen strikket vi hele tiden. Fanagensere og Mariusgensere, luer, votter og hansker. Tradisjonsrike mønstre og pusete akrylgensere i rosa, gult og lyseblått. Så ble det umoderne. Lenge. Inntil nå. Nå later det til at alle strikker hele tiden. Mønstre og ideer deles på nett og over kafèbordet, og pinnene går som trommestikker i de tusen hjem! Ull er blitt moderne, og alle vet at ull kommer fra sau. Så langt så godt. Men hvordan ulla produseres og hvor  den kommer fra, er faktisk ikke likegyldig, dersom du samtidig er opptatt av dyrevelferd. Søte sauer på Hauklandstrand,  på Vestvågøy i Lofoten (eget foto). Svært mye ull som selges i Norge ( også av norske produsenter) er fra Australia eller iblandet ull fra Australia, fordi det er billig. Australske ullprodusenter utfører såkalt mulesing.  De skjærer to kjøttstykker fra baken til lammene for å forhindre at fluelarver slår seg ned her og ødelegger ulla. Problemet er at dette utføres uten bedøvelse, noe som s

Mad men - sett med vår tids øyne

 For noen år siden slukte jeg en serie med tittelen Mad Men . Den beskriver miljøet blant menn og kvinner i et reklamebyrå på Madison Avenue på 1960-tallet. Den har altså ingenting med gale menn å gjøre, slik tittelen kan antyde,  men mengden alkohol og sigaretter de tyller i seg er vanvittig, særlig sett i lys av myndighetenes nyeste kostholdsråd som anbefaler  nordmenn å være totalavholdne . Tobakk ble satt i skammekroken allerede da "røykeloven" kom i 2004, men det skjedde ikke uten motstand. Mad Men tar opp flere tidstypiske tema, men er kanskje først og fremst en stilstudie fra 60-tallet. Don Draper og hans kumpaner får sigaretter og whisky til å se elegant ut. Og det viste seg å være skummelt. I følge The Telegraph økte salget av sigarettmerket Lucky Strike med ti milliarder pakker fra det året programmet startet til 2012,  noe som fikk  antirøyk-aktivister til å rase. Det hører til historien at Don Drapers storrøykende kone, Betty, dør av lungekreft sent i serien,

Brennesle - en nyttig banditt!

Du skal ikke skue planten på bladene. Den kan nok se allminnelig ut, men den er svært verdifull. Den vokser der den selv vil og brenner deg hvis du tar på den. Ikke spesielt sjarmerende, men ikke la deg skremme! Ugress er egentlig bare benevnelsen på vekster som vokser vilt og villig og ikke i pene, lydige rabatter. Det betyr derimot ikke at de ikke kan være nyttige, sunne og, i noen tilfeller, rene medisinen! Med barndommens "brenneslestikk" i friskt minne, var jeg svært forsiktig (trodde jeg) første gang jeg skulle tørke brennesler til avkok. Jeg la dem i kjøleskapet og lot dem ligge der lenge nok til at jeg mente futten måtte ha forlatt dem. Den gang ei! Med friskt mot tok jeg tak rundt neslebunten og følelsen kan vel best beskrives som å ta i et strømgjerde. Da gav jeg opp - de vant! Siden den gang har jeg kjøpt brennesle på helsekostbutikken. For brennesle må jeg ha. Klosterurter tilbyr sertifiserte urte-teer, og mange av dem er økologiske. Hvorfor?