Gå til hovedinnhold

Hamsun - i spenn over flere epoker!



Knut Hamsun ble født som Knud Pedersen i Lom eller Vågå i Gudbrandsdalen, og kom med familien til fattigmanns Amerika, Nord-Norge, nærmere bestemt Hamarøy, som treåring. Født i 1859, to år før  Henrik Ibsen gav ut Terje Vigen, et dikt som omhandler den engelske kornblokaden. Denne blokaden la trolig grunnlaget for noe av Hamsuns forakt for England og, i neste instans, hans støtte til Tyskland. Han sendte sin Nobelpris i litteratur til Hitlers propagandaminister Joseph Goebbels. Umulig å svelge for mange av hans tilhengere, men Hamsun var sånn. En mann av motsetninger; gudbenådet forfatter og komplisert privatperson. Det gjenspeiler seg i forfatterskapet som er tett befolket av komplekse individer, og som står i spenn, over flere litterære epoker.

Mennesket skal være hjemmefra, skal Hamsun ha sagt.  Her var han bokstavelig talt det; som trikkekonduktør i Chicago i unge år. 

Hamsun beundret den nevnte Ibsen, men tok et oppgjør med ham i 1891, året etter at han selv gav ut modernismens gjennombruddsroman Sult. Realismens forfattere, med Ibsen i spissen, ville sette problemer under debatt, og personene deres var ofte typer, altså (arke)typiske representanter for sin gruppe, mer enn individer. Denne "sjablongdiktningen" ville Hamsun til livs. Han ville skildre ekte, komplekse, psykologiske personer:


"Hva nå om litteraturen begynte å beskjeftige seg litt mer med sjelelige tilstander enn med forlovelser og baller og landturer (...)  Man måtte da ganske visst gi avkall på typer (...) men der ble til gjengjeld flere individuelle tilfeller i bøkene, og disse for så vidt kanskje mer svarende til det sinnsliv som moderne mennesker i samtiden lever. Vi fikk erfare litt om det de hemmelige bevegelser som bedrives upåaktet på de avsides steder i sjelen, den fornemmelsens uberegnelige uorden (...) skrittløse, sporløse reiser med hjernen og hjertet, selsomme nervevirksomheter, blodets hvisken, benpipenes bønn, hele det ubevisste sjeleliv"



Knut Hamsun i 1890, samme år som modernismens gjennombruddsroman "Sult" utkom. Det ble også hans store gjennombrudd som forfatter.


Knut Hamsuns diktning er nettopp preget av interessen for det komplekse og psykologiske. Han var blant annet inspirert av Freuds psykoanalyse, og lot seg også selv psykoanalysere senere i livet. Allikevel skrev han også om "baller og landturer", men aldri uten en finurlig vri, interessante hovedpersoner, og noe "mer å bite i".


Skjematisk sett kan man si at Hamsuns forfatterskap strekker seg over de tre epokene nyromantikken, modernismen og nyrealismen.


Fra filmatiseringen av "Victoria", regi Torun Lian (2013).


Nyromantikken fra ca. 1890 er en slags tilbakevendelse til romantikkens fokus på følelser og fantasi,  foran kunnskap og fornuft. Forfatterne drømmer seg ofte tilbake til naturen, noe man kan se på som en reaksjon mot tidens urbanisering og industrialisering. Man vender seg bort fra realismen og naturalismens fokus på samfunnsproblemer, og innover mot menneskets sjeleliv og det ubevisste. Hamsuns tragiske kjærlighetsroman Victoria (1898), som han altså skrev ni år etter Sult, plasseres gjerne i denne epoken. Møllerens sønn Johannes kan ikke få rikmannsdatteren Victoria, og omvendt, på grunn av det store klasseskillet og økonomiske anliggender,  men også som et resultat av hovedpersonenes komplekse psykologi og irrasjonelle handlingsmønster. Romanen er en sann tragisk tragedie der ingen vinner, alle taper og alt er forgjeves. Trolig er det Hamsuns egne tanker om kjærligheten som blir lagt i munnen på forfatterspiren Johannes: "Og kjærligheten ble verdens opphav og verdens hersker; men alle dens veier er fulle av blomster og blod, blomster og blod".


Fra filmatiseringen av Sult. Regi: Henning Carlsen (1966). 


Modernismen regnes ofte fra 1900, og Sult kom ut i 1890. Det handler om en ung mann fra landet som går rundt i Kristiana og nesten sulter seg til vanvidd, mens han drømmer om å slå igjennom som forfatter. Det er mange biografiske likheter med Hamsun selv her, men det er ikke hovedpoenget. Modernismen markerer et brudd med fortiden når det gjelder stil, fortellermåte og tematikk. Industrialiseringen og urbanisering driver folk vekk fra det stedet de har sine røtter, bort fra kollektivet. Tilbake står den enkelte, grepet av fremmedfølelse, i en kamp for å vinne nytt rotfeste og skape seg en ny identitet som enkeltstående individ. Det er en denne kampen den navnløse hovedpersonen i Sult kjemper.  Typisk for modernismen i litteraturen er at kampene ikke lenger utkjempes mellom mennesker, men i mennesket selv, og tekstene kan fremstå uforståelige og usammenhengende - som en bevissthetsstrøm. Å benytte jeg- forteller er også et typisk modernistisk trekk.

I sin sult og forvirring handler jeg-personen irriterende irrasjonelt. Kaster bort penger når han først får dem, og gjør alt for å skjule at han er fattig og trenger hjelp.  Kjempe, ikke vise seg svak, ikke bli spist. Naturalismens menneskesyn - grunnlaget for den Freudianske psykologien, trer tydelig frem her. Mennesket er et dyr. Alt handler om overlevelse!


August, mesterlig spilt av Eirik del Barco Soleglad, i Hålogaland Teaters forestilling "Landstrykere" fra 2016. 


Nyrealismen (også kalt 1907-generasjonen), er realistisk orientert, men tar med seg interessen for psykologiske skildringer fra nyromantikken. Forfatterne beskriver ofte historiske tema og lengsler tilbake til naturen. Man kan se dype psykologiske skildringer, kombinert med objektive beskrivelser av virkeligheten, og mennesker stilt overfor moralske problemer.  Perioden blir også ofte kalt etisk realisme. Historiske romaner lagt til virkelige steder er typisk, det samme er slektskrøniker. Det er ofte tredjepersons synsvinkel.

Trilogien om August, bestående av Landstrykere (1927), August (1930), og Men livet lever (1933) plasseres i denne epoken. Handlingen utspiller seg i bygda Polden i Nordland, et fiktivt sted, men svært likt Hamarøy.  I romanen, som i virkeligheten, er Norge i en brytningstid mellom det tradisjonelle fiskebondesamfunnet og det moderne handels- og industrisamfunnet. Emigrasjonen til Amerika er også et historisk faktum som gjenspeiles i romanene. Folkelivsskildreren, humoristen og ordkunstneren  Knut Hamsun trer i forgrunnen her, men det er mer. August  er en kompleks skikkelse, en sjarmør og en filur. Han slår om seg med rikdom og gjør det "umulige mulig", blender alle rundt seg, men forlater uten skånsel eller kvaler når det brenner under føttene hans.


Markens Grøde ble stumfilm fire år etter utgivelsen i 1917. Regi: Gunnar Sommerfeldt.


Markens Grøde (1917), romanen som gav Hamsun Nobelprisen i litteratur i 1920, plasseres også i nyrealismen.  Dette var romanen som fascinerte Adolf Hitler og nazistene med sin beskrivelse av urmannen  og overmennesket Isak Sellanraa - den som rår seg selv - og som rydder skog med egne hender,  og lever et rent og enkelt liv i pakt med naturen. Det er en hyllest til jordbruket og en kritikk mot den moderne sivilisasjonen. En slags moderne skapelsesberetning. Adam og Eva; Isak og Inger lever i uskyld og renhet til Inger besudles av sivilisasjonen og må kjempe for å gjenvinne paradiset i ødemarken. Og kobberverket som startes opp går under, mens jordbruket og jordbrukeren; "de(n) nødvendige på jorden", lever videre og pløyer marken inn i evigheten.




Les mer om forfatterens og hans verker på  Hamsunsenterets hjemmesider





Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

En nasjonalromantisk fantasi...

Det nærmer seg 17. mai. Høytid for ull, sølv og broderier. Nordlandsbunaden blir stadig kåret til Norges fineste, og det ble den også i år! Den er absolutt ganske dekorativ,  men ikke la deg lure til å tro at det var slik kystkvinnene i nord valset rundt på 1700-tallet og tidlig 1800-tall. Som de aller fleste bunader er den en mer eller mindre ren konstruksjon, og et barn av den nasjonalromantiske epoken som fulgte i forlengelsen av 1814 og grunnlovsdannelsen . Bunadene var i utgangspunktet protest mot svenskene og ble brukt til å demonstrere for nasjonal selvstendighet. Hardangerbunaden var lenge regnet som nasjonalbunaden. Den ble ofte brukt av de som danset folkevisedans; et fenomen norskforkjemperen Hulda Garborg hadde blåst liv i etter å ha latt seg inspirere av den lys levende folkevisedansen på Færøyene (i Norge var tradisjonen døende). Hulda gikk i bresjen for å konstruere bunader basert på lokale folkedrakttradisjoner, men siden alt skulle være hundre prosent ekte nor

Fem religioner i en fei!

Til de fem største verdensreligionene regnes gjerne jødedom, kristendom,  islam, hinduisme og buddhisme. De tre første er nære slektninger med samme opphav. De to andre har også et nært slektskapsforhold, men er likevel mer ulike enn man kan få inntrykk av. H induisme Lakshmi - gudinnen for helse, rikdom, lykke,  og hustruen til guden Vishnu. H induismen er regnet som den eldste av de store verdensreligionene. Den oppstod i India ca. 4-5000 år f. Kr, og har ingen kjent religionsstifter. G udssynet er po lyteistisk ; de har flere guder. De viktigste er Brahma (skaperguden) Vishnu (opprettholderen) og Shiva (ødeleggeren). De fleste hinduer tilber enten Vishnu eller Shiva som sin hovedgud, men noen er også shaktitilhengere, som betyr at de tilber gudinner. V erdenssynet er syklisk : Hinduene tror at verden skapes, går under og oppstår på nytt med vel fire millioner års mellomrom. M ennesketsynet er dualistisk, man skiller mellom kropp og sjel, og mener at alt levende har en

Så lite grønn var min barndoms by...

  Malmbyen Narvik er på kols- og astmatoppen. Nå må E6 i tunell gjennom Narvik prioriteres i Nasjonal transportplan! Før valgkampen 2015 skrev jeg et avisinnlegg til fylkets aviser med overskriften «En grønnere by er en hyggeligere by» Lite visste jeg da om hvor lite grønn byen i mitt hjerte i virkeligheten er… Det er rart hva man venner seg til og dermed anser som normalt. Bor man i Narvik trenger man egentlig ikke reise ut. Verden kommer hit. Alle trailere fra Europa på vei nordover dundrer gjennom sentrumsgaten vår. Alle bilene, bobilene og motorsyklene. Og i havna ligger skip fra hele verden i påvente av at malmforsyninger, fraktet hit fra Sverige, innhyllet i en rustrød sky av støv, skal fylle jernbuken, slik at de kan ankre opp og sette fart mot hjemlige farvann. Narvik er et knutepunkt, men det koster å være midtpunkt. Det koster mer enn vi trodde. Da vi omsider fikk satt opp en støvmåler kom fakta på bordet. Til tider skyhøye nivåer av støv.

Sikhismen - en ukjent verdensreligion

Sikhismens siste levende guru - Guru (lærer) Gorbhind Singh (fotokilde: fineartamerica.com) De blir ofte tatt for å være muslimer, men det er de turbankledte som oftest ikke. De tilhører sikhismen - en stor, men forholdsvis ukjent verdensreligion. At så få vet noe om dem er egentlig urettferdig, for det finnes ca. 5000 sikher i Norge - og omkring 23 millioner på verdensbasis. Det gjør det til den femte største av verdensreligionene. Punjab (gult område) ligger nord i India mot grensen til Pakistan. Her oppstod sikhismen på 1400-tallet,  og her bor ca. 60% av Indias 19 millioner sikher. (Pakistan ble utskilt fra India i 1947 og eksisterte således ikke på den tiden). (Fotokilde: mapsofindia.com).  Sikhismen oppstod på 1400-tallet i Punjab-provinsen i Nord-India, da det regjerte et anstrengt forhold mellom hinduer og muslimer. Mogulene, muslimske herskere, styrte landet og det oppstod et ønske om å finne en vei som var hevet over stridighetene. Det fikk representanter fra

Albertine og andre "gledespiker"...

Christian Kroghs kjente maleri "Albertine på politilegens venteværelse" fra 1886-87. Orginalen er over to meter høy og tre meter bred. Albertine står nærmest politimannen i landsens klær. De som har praktisert en stund - de såkalte "offentlige fruentimmer" har råd til å være litt penere i tøyet. I Norge er det forbudt å kjøpe sex og å drive hallikvirksomhet, men sexsalg er fortsatt lovlig. Åpenlyst, og delvis aggressivt salg av sex på Oslos paradegate, Karl Johan, har fått mange til å mene at også salg burde være forbudt. Andre, derimot, er overbevist om at det uansett vil være umulig å komme "verdens eldste yrke" til livs. Kristianias hovedpolitistasjon i Møllergata 19 var et av stedene der det ble utført ukentlige helseskjekker av prostituerte.  De som jobbet i bordellene ble sjekket to ganger i uken. Problemstillingen er ikke ny. Da Christian Krogh  utgav romanen  "Albertine"  20. desember 1886, ble den beslaglagt av politiet, et

Cora Sandel - på flukt mot frihet!

     Å ikke være redd.  Å komme til et punkt der en ikke lenger er redd for noe. Da Sara Fabricius, forfatteren Cora Sandel, mot slutten av sitt liv, ble bedt om å oppsummere, var det dette hun formulerte som et slags livsmål. På den ene siden kan man si at hun selv var fryktløs i sine valg. På den andre siden valgte hun nok av og til som hun gjorde i frykt for noe annet. Det var for eksempel redselen for å bli giftet bort til "hvem som helst", kombinert med trangen til å utvikle sitt talent som førte den unge Sara bort fra trygge omgivelser i hjembyen Tromsø, til en høyst usikker bohemtilværelse i Paris.  Sara hadde en seiglivet drøm om å bli malerinne, noe hun også ble, men langt fra så vellykket som hun håpet, og langt fra så suksessrik som hun skulle bli da hun la ned penselen, til fordel for pennen. Også i det valget var frykt, eller i alle fall engstelse, en av drivkreftene. Sara stående bak sin far Jens, med moren Marga, brødrene Jens og Henry og papegøyen

Dyrevennlig strikk:)

Da jeg gikk på ungdomsskolen strikket vi hele tiden. Fanagensere og Mariusgensere, luer, votter og hansker. Tradisjonsrike mønstre og pusete akrylgensere i rosa, gult og lyseblått. Så ble det umoderne. Lenge. Inntil nå. Nå later det til at alle strikker hele tiden. Mønstre og ideer deles på nett og over kafèbordet, og pinnene går som trommestikker i de tusen hjem! Ull er blitt moderne, og alle vet at ull kommer fra sau. Så langt så godt. Men hvordan ulla produseres og hvor  den kommer fra, er faktisk ikke likegyldig, dersom du samtidig er opptatt av dyrevelferd. Søte sauer på Hauklandstrand,  på Vestvågøy i Lofoten (eget foto). Svært mye ull som selges i Norge ( også av norske produsenter) er fra Australia eller iblandet ull fra Australia, fordi det er billig. Australske ullprodusenter utfører såkalt mulesing.  De skjærer to kjøttstykker fra baken til lammene for å forhindre at fluelarver slår seg ned her og ødelegger ulla. Problemet er at dette utføres uten bedøvelse, noe som s

Mad men - sett med vår tids øyne

 For noen år siden slukte jeg en serie med tittelen Mad Men . Den beskriver miljøet blant menn og kvinner i et reklamebyrå på Madison Avenue på 1960-tallet. Den har altså ingenting med gale menn å gjøre, slik tittelen kan antyde,  men mengden alkohol og sigaretter de tyller i seg er vanvittig, særlig sett i lys av myndighetenes nyeste kostholdsråd som anbefaler  nordmenn å være totalavholdne . Tobakk ble satt i skammekroken allerede da "røykeloven" kom i 2004, men det skjedde ikke uten motstand. Mad Men tar opp flere tidstypiske tema, men er kanskje først og fremst en stilstudie fra 60-tallet. Don Draper og hans kumpaner får sigaretter og whisky til å se elegant ut. Og det viste seg å være skummelt. I følge The Telegraph økte salget av sigarettmerket Lucky Strike med ti milliarder pakker fra det året programmet startet til 2012,  noe som fikk  antirøyk-aktivister til å rase. Det hører til historien at Don Drapers storrøykende kone, Betty, dør av lungekreft sent i serien,

På leit etter grønnfôr...

Å være veganer på restaurant og cafè er ikke alltid like lett. På tur i sommer fant jeg det beste utvalget av veganmat der jeg minst forventet det. Også hjemme i Narvik kan det være en utfordring å finne veganmat på kafeer og restauranter, men noen lyspunkter finnes. Freddy`s diner og bar på på Røros viste seg, litt overraskende, å være et supert sted for en veganer. Et herlig retrounivers får man med på kjøpet, og det var det som først lokket oss inn hit. Her kan både kjøttetere og veganere få sitt. Stor veggismeny på Freddy`s! Det beste hotellet for veggiser fant vi også på Røros. Bergstadens hotell har en fantastisk frokostbuffet med alt du kan tenke deg. Salatbuffet, flust av grønnsaker og frukt. Her er alt en veganer begjærer! Også godt utvalg for folk som ikke tåler gluten eller har allergier av ulike slag. I den motsatt enden av skalaen finnes Egon Solsiden i Trondheim.  Solsiden går for å være Trondheims svar på Aker Brygge, og da kan man