Gå til hovedinnhold

På nord!

Jeg har aldri før vært nord for Tromsø, men i år passet det å ta turen. Det ble to døgn i Alta før vi la kursen mot vidda og deromkring.


Vi startet opp fra Narvik, reiste via Bardu og Målselv videre til Nordkjosbotn og derfra nordøstover mot Skibotn, Birtavarre, Olderdalen og Nordreisa. Første ordentlige stopp var i Sørkjosen, et veldig hyggelig sted med havn, hotell og en staselig gammel gård fra 1832. 

 


 Fra Sørkjosen gikk veien til Kvænangsfjellet. Fra en utsiktspost ved hotellet Gildetun er det nydelig  utsikt over Kvænangsbotn. Her stod turistbussene linet opp,  og folk i kø for å ta bilde. Vi gikk i turistfella, vi også.



Herfra satte vi kursen mot Alta, en vel 12 mils ferd på fine veier. 


 



Vel fremme så vi at Offroad Finnmark var i gang, og at målområdet lå like utenfor hotellet. Vi ble advart mot mye støy, men vi hørte heldigvis lite til det. Det var større fare for å bli kjørt ned av en gjørmete sykkel.


Alta ligger innerst i Altafjorden og er Finnmarks mest folkerike by (20 665 innbyggere i 2020). Hotellet vårt lå midt i gågata med den flotte Nordlyskatedralen i den ene enden og UiT avdeling Alta  i den andre. Her har Narvik noe å lære. Det er ekstremt mye hyggeligere å ha gågate enn å promenere langs E6. Her fant jeg også noe annet jeg savner hjemme, nemlig muligheten til å spise vegansk kake på cafè. Uno Cafe hadde bakt en. Og den var god!


 Ute fant vi denne oversikten over Alta-dialekten. Den er egentlig ganske lik dialekten i Narvik, men med et litt annet tonefall, og med innslag av samiske ord og uttrykk.

 


Alta har Nord-Europas største konsentrasjon av bergkunst. På Alta museum (verdensarvsenteret for bergkunst) som ligger i Hjemmeluft kan man se dem gjengitt inne i museet, eller vandre rundt i området og se dem på bergene. Museet har også oversikt over andre verdensarvsteder, som f.eks Røros,  Vegaøyene og Rjukan, og interessante ustillinger, bl.a om produksjonen av Alta-skifer, Alta-aksjonen, pomorhandelen og mye mer.


 


 Her var det også mulighet til et trygt møte med en bjørn, for øvrig et hellig dyr i den gamle samiske religionen.

I et eget rom var det utstilt mopeder og motorsykler. Her kunne man se de motoriserte tohjulingenes utvikling fra tidlig 1900 og fremover.

Et lite utvalg:  Tempo Standard fra 1951, en tysk Zündapp og en Monark knallert, en slags tidlig elsykkelmodell. Per Åge husker at bestefaren hadde en sånn en.



Fra Alta reiste vi videre østover der Per Åge skulle hente en bergingsbil. Tanken var å fylle diesel underveis, og det skulle vise seg å være en særdeles dårlig plan. Det finnes nemlig ikke en eneste bensinstasjon langs den 19, 7 mil lange hovedveien fra Alta til Karasjok.  På deler av strekningen er det heller ikke mobildekning, så her kan det fort bli kritisk. Kanskje ikke en varm nordnorsk sommerdag, men vinterstid når temperaturen kan komme helt ned i - 50 grader.  Den laveste lufttemperaturen som er registrert i Norge ble faktisk målt i Karasjok 1. januar 1886, −51,4 °C.

Fra bil fortoner Finnmarksvidda seg som endeløs vei og sletteland, bare avløst av et skummelt fjellpass nær Alta,  og en håndfull fine reinsdyr. Jeg vet ikke helt hva jeg hadde forventet. Kanskje at Ante skulle dukke opp og dra den berømte joiken fra barndommens høyt elskede TV-serie med samme navn😄?

 


Angst til tross, vi kom oss til Karasjok/Kárášjohka med et nødskrik og fikk hentet bilen.  Overleveringen tok lengre tid enn forventet, så vi kjørte litt for raskt videre, og glemte å ta bilde av sametinget/sàmediggi som har sitt sete på plassen. Karasjok har også samisk videregående skole. Kommunen er landets nest største, og ifølge snl.no er innbyggertallet 2584. 

80% av befolkningen er samisk, men det er også innslag av nordmenn og finner. Næringsgrunnlaget er variert, men med reindrift, storfe- og sauehold som basis.

For å kunne reise videre på den ruta vi hadde staket ut, måtte vi nå tilbake til Kautokeino. Vi hadde ikke booket flere overnattinger, det var søndag og det meste var stengt, så det var bare å peise på videre. Nå med nok drivstoff på tanken:)


 

 I Kautokeino ligger fantastiske Beaivváš - samisk nasjonalteater. De skaper scenekunst på samisk og turnerer i  Sàpmi. Like over veien var det også et interessant eksempel på samisk gatekunst som måtte foreviges.

 


Kautokeino/Guovdageaidnu er landets største kommune. I størrelse  utgjør den en fjerdedel av Danmarks areal.  90% av innbyggerne her snakker nordsamisk, og tamreindrift er viktigste næringsvei. Befolkningen teller 2877 og bor spredt. En stor attraksjon på stedet er Juhls silver gallery som byr på håndlagede smykker inspirert av samisk kultur og tradisjon. Stedet var også sete for det dramatiske Kautokeinoopprøret som fant sted i 1852, og som ble filmatisert i 2007.

Tyskerne brukte den brente jords taktikk da de trakk seg tilbake fra Finnmark og Nord-Troms i 1944. Kirka ble også flammenes rov, men ble gjenreist på 1950-tallet.

Fra Kautokeino hadde vi åtte mils kjøring til finsk side av Sàpmi. Det var her vi så flest rein, og ellers veldig mange fine og velstelte hus og tomter. Veien var derimot alt annet enn velstelt. Helt fra Kautokeino til Kiruna  var det som å kjøre på et vaskebrett!


 

Etter et kort opphold i Soumi bar det mot Sverige igjen.

Inn på Karesuandoveien med vakker utsikt mot Muodosjärvi. 

I Karesuando ligger restene av prestegården presten, botanikeren og vekkelsespredikanten Lars Levi Læstadius (1800-1861) lot oppføre da han tiltrådte som kyrkoherde/sogneprest i Karseuando i 1828. Han hadde da allerede jobbet i ett år som misjonær blant samene og begynt å legge grunnlaget for læstadianismen en luthersk pietistisk kristendomsform som fikk stor utbredelse på Nordkalotten. Læstadius kalte alkohol for "djevelpiss" og har fått æren for å stanse det tiltagende alkoholmisbruket blant samene. Totalforbud mot alkohol er fortsatt et viktig trekk ved læstadianismen. I dag er det læstadianske forsamlinger også i USA, Canada, Tyskland, Estland og Russland.




 For meg var det en ny opplevelse å ta hensyn til kjøre- og hviletid, men i 22-tida begynte det å blinke og dure i displayet på sjåførsiden. Det betyr at man må stoppe rimelig momentant og slappe av i tre kvarter. Det skjedd ved Vittangi, ca. en times kjøring fra Kiruna.



Så da var det bare å ta seg en siste rast på reisen og beundre utsikten over Torneälven💙💛






 













 

 

 






Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

En nasjonalromantisk fantasi...

Det nærmer seg 17. mai. Høytid for ull, sølv og broderier. Nordlandsbunaden blir stadig kåret til Norges fineste, og det ble den også i år! Den er absolutt ganske dekorativ,  men ikke la deg lure til å tro at det var slik kystkvinnene i nord valset rundt på 1700-tallet og tidlig 1800-tall. Som de aller fleste bunader er den en mer eller mindre ren konstruksjon, og et barn av den nasjonalromantiske epoken som fulgte i forlengelsen av 1814 og grunnlovsdannelsen . Bunadene var i utgangspunktet protest mot svenskene og ble brukt til å demonstrere for nasjonal selvstendighet. Hardangerbunaden var lenge regnet som nasjonalbunaden. Den ble ofte brukt av de som danset folkevisedans; et fenomen norskforkjemperen Hulda Garborg hadde blåst liv i etter å ha latt seg inspirere av den lys levende folkevisedansen på Færøyene (i Norge var tradisjonen døende). Hulda gikk i bresjen for å konstruere bunader basert på lokale folkedrakttradisjoner, men siden alt skulle være hundre prosent ekte nor

Fem religioner i en fei!

Til de fem største verdensreligionene regnes gjerne jødedom, kristendom,  islam, hinduisme og buddhisme. De tre første er nære slektninger med samme opphav. De to andre har også et nært slektskapsforhold, men er likevel mer ulike enn man kan få inntrykk av. H induisme Lakshmi - gudinnen for helse, rikdom, lykke,  og hustruen til guden Vishnu. H induismen er regnet som den eldste av de store verdensreligionene. Den oppstod i India ca. 4-5000 år f. Kr, og har ingen kjent religionsstifter. G udssynet er po lyteistisk ; de har flere guder. De viktigste er Brahma (skaperguden) Vishnu (opprettholderen) og Shiva (ødeleggeren). De fleste hinduer tilber enten Vishnu eller Shiva som sin hovedgud, men noen er også shaktitilhengere, som betyr at de tilber gudinner. V erdenssynet er syklisk : Hinduene tror at verden skapes, går under og oppstår på nytt med vel fire millioner års mellomrom. M ennesketsynet er dualistisk, man skiller mellom kropp og sjel, og mener at alt levende har en

Så lite grønn var min barndoms by...

  Malmbyen Narvik er på kols- og astmatoppen. Nå må E6 i tunell gjennom Narvik prioriteres i Nasjonal transportplan! Før valgkampen 2015 skrev jeg et avisinnlegg til fylkets aviser med overskriften «En grønnere by er en hyggeligere by» Lite visste jeg da om hvor lite grønn byen i mitt hjerte i virkeligheten er… Det er rart hva man venner seg til og dermed anser som normalt. Bor man i Narvik trenger man egentlig ikke reise ut. Verden kommer hit. Alle trailere fra Europa på vei nordover dundrer gjennom sentrumsgaten vår. Alle bilene, bobilene og motorsyklene. Og i havna ligger skip fra hele verden i påvente av at malmforsyninger, fraktet hit fra Sverige, innhyllet i en rustrød sky av støv, skal fylle jernbuken, slik at de kan ankre opp og sette fart mot hjemlige farvann. Narvik er et knutepunkt, men det koster å være midtpunkt. Det koster mer enn vi trodde. Da vi omsider fikk satt opp en støvmåler kom fakta på bordet. Til tider skyhøye nivåer av støv.

Sikhismen - en ukjent verdensreligion

Sikhismens siste levende guru - Guru (lærer) Gorbhind Singh (fotokilde: fineartamerica.com) De blir ofte tatt for å være muslimer, men det er de turbankledte som oftest ikke. De tilhører sikhismen - en stor, men forholdsvis ukjent verdensreligion. At så få vet noe om dem er egentlig urettferdig, for det finnes ca. 5000 sikher i Norge - og omkring 23 millioner på verdensbasis. Det gjør det til den femte største av verdensreligionene. Punjab (gult område) ligger nord i India mot grensen til Pakistan. Her oppstod sikhismen på 1400-tallet,  og her bor ca. 60% av Indias 19 millioner sikher. (Pakistan ble utskilt fra India i 1947 og eksisterte således ikke på den tiden). (Fotokilde: mapsofindia.com).  Sikhismen oppstod på 1400-tallet i Punjab-provinsen i Nord-India, da det regjerte et anstrengt forhold mellom hinduer og muslimer. Mogulene, muslimske herskere, styrte landet og det oppstod et ønske om å finne en vei som var hevet over stridighetene. Det fikk representanter fra

Albertine og andre "gledespiker"...

Christian Kroghs kjente maleri "Albertine på politilegens venteværelse" fra 1886-87. Orginalen er over to meter høy og tre meter bred. Albertine står nærmest politimannen i landsens klær. De som har praktisert en stund - de såkalte "offentlige fruentimmer" har råd til å være litt penere i tøyet. I Norge er det forbudt å kjøpe sex og å drive hallikvirksomhet, men sexsalg er fortsatt lovlig. Åpenlyst, og delvis aggressivt salg av sex på Oslos paradegate, Karl Johan, har fått mange til å mene at også salg burde være forbudt. Andre, derimot, er overbevist om at det uansett vil være umulig å komme "verdens eldste yrke" til livs. Kristianias hovedpolitistasjon i Møllergata 19 var et av stedene der det ble utført ukentlige helseskjekker av prostituerte.  De som jobbet i bordellene ble sjekket to ganger i uken. Problemstillingen er ikke ny. Da Christian Krogh  utgav romanen  "Albertine"  20. desember 1886, ble den beslaglagt av politiet, et

Cora Sandel - på flukt mot frihet!

     Å ikke være redd.  Å komme til et punkt der en ikke lenger er redd for noe. Da Sara Fabricius, forfatteren Cora Sandel, mot slutten av sitt liv, ble bedt om å oppsummere, var det dette hun formulerte som et slags livsmål. På den ene siden kan man si at hun selv var fryktløs i sine valg. På den andre siden valgte hun nok av og til som hun gjorde i frykt for noe annet. Det var for eksempel redselen for å bli giftet bort til "hvem som helst", kombinert med trangen til å utvikle sitt talent som førte den unge Sara bort fra trygge omgivelser i hjembyen Tromsø, til en høyst usikker bohemtilværelse i Paris.  Sara hadde en seiglivet drøm om å bli malerinne, noe hun også ble, men langt fra så vellykket som hun håpet, og langt fra så suksessrik som hun skulle bli da hun la ned penselen, til fordel for pennen. Også i det valget var frykt, eller i alle fall engstelse, en av drivkreftene. Sara stående bak sin far Jens, med moren Marga, brødrene Jens og Henry og papegøyen

Dyrevennlig strikk:)

Da jeg gikk på ungdomsskolen strikket vi hele tiden. Fanagensere og Mariusgensere, luer, votter og hansker. Tradisjonsrike mønstre og pusete akrylgensere i rosa, gult og lyseblått. Så ble det umoderne. Lenge. Inntil nå. Nå later det til at alle strikker hele tiden. Mønstre og ideer deles på nett og over kafèbordet, og pinnene går som trommestikker i de tusen hjem! Ull er blitt moderne, og alle vet at ull kommer fra sau. Så langt så godt. Men hvordan ulla produseres og hvor  den kommer fra, er faktisk ikke likegyldig, dersom du samtidig er opptatt av dyrevelferd. Søte sauer på Hauklandstrand,  på Vestvågøy i Lofoten (eget foto). Svært mye ull som selges i Norge ( også av norske produsenter) er fra Australia eller iblandet ull fra Australia, fordi det er billig. Australske ullprodusenter utfører såkalt mulesing.  De skjærer to kjøttstykker fra baken til lammene for å forhindre at fluelarver slår seg ned her og ødelegger ulla. Problemet er at dette utføres uten bedøvelse, noe som s

Mad men - sett med vår tids øyne

 For noen år siden slukte jeg en serie med tittelen Mad Men . Den beskriver miljøet blant menn og kvinner i et reklamebyrå på Madison Avenue på 1960-tallet. Den har altså ingenting med gale menn å gjøre, slik tittelen kan antyde,  men mengden alkohol og sigaretter de tyller i seg er vanvittig, særlig sett i lys av myndighetenes nyeste kostholdsråd som anbefaler  nordmenn å være totalavholdne . Tobakk ble satt i skammekroken allerede da "røykeloven" kom i 2004, men det skjedde ikke uten motstand. Mad Men tar opp flere tidstypiske tema, men er kanskje først og fremst en stilstudie fra 60-tallet. Don Draper og hans kumpaner får sigaretter og whisky til å se elegant ut. Og det viste seg å være skummelt. I følge The Telegraph økte salget av sigarettmerket Lucky Strike med ti milliarder pakker fra det året programmet startet til 2012,  noe som fikk  antirøyk-aktivister til å rase. Det hører til historien at Don Drapers storrøykende kone, Betty, dør av lungekreft sent i serien,

Brennesle - en nyttig banditt!

Du skal ikke skue planten på bladene. Den kan nok se allminnelig ut, men den er svært verdifull. Den vokser der den selv vil og brenner deg hvis du tar på den. Ikke spesielt sjarmerende, men ikke la deg skremme! Ugress er egentlig bare benevnelsen på vekster som vokser vilt og villig og ikke i pene, lydige rabatter. Det betyr derimot ikke at de ikke kan være nyttige, sunne og, i noen tilfeller, rene medisinen! Med barndommens "brenneslestikk" i friskt minne, var jeg svært forsiktig (trodde jeg) første gang jeg skulle tørke brennesler til avkok. Jeg la dem i kjøleskapet og lot dem ligge der lenge nok til at jeg mente futten måtte ha forlatt dem. Den gang ei! Med friskt mot tok jeg tak rundt neslebunten og følelsen kan vel best beskrives som å ta i et strømgjerde. Da gav jeg opp - de vant! Siden den gang har jeg kjøpt brennesle på helsekostbutikken. For brennesle må jeg ha. Klosterurter tilbyr sertifiserte urte-teer, og mange av dem er økologiske. Hvorfor?